Od študija do realizacije.
SPOMENIKI
To so praviloma obsežni avtorski projekti po naročilu in v veselje mi je, ko jih lahko izvedem tako, da dam proste roke svoji ustvarjalnosti in hkrati zadovoljim zahtevam naročnika.
Iščete kreativno rešitev za javni prostor, fontano, obeležje pomembni osebi ali skulpturo, spominsko ploščo, ki bi obeležila dogodek, ki ne sme v pozabo?
Moji spomeniki povezujejo ljudi. Srečna sem, ko vidim, da moji spomeniki postanejo prostor druženja in sodelovanja med ljudmi, kot se je to zgodilo s spomenikoma Tinetu Lesjaku v Oplotnici in Ivanu Minattiju v Slovenskih Konjicah.
Moj cilj je ustvarjati spomenike, ki so tihi navdih ljudem, da tudi sami udejanjijo tisto, kar je v njih najboljšega. Moji spomeniki so čustveni spomeniki. Dotaknejo se srca in v nas netijo empatijo in altruizem.
Moji spomeniki so čustveni spomeniki. Dotaknejo se srca in v nas netijo empatijo in altruizem.
Moj cilj je ustvarjati spomenike, ki so tihi navdih ljudem, da tudi sami udejanjijo tisto, kar je v njih najboljšega.
Moja velika prednost je tudi občutek in skrb za svojce, kar je še posebej dragoceno v primerih, ko gre za upodobitev nedavno preminule osebe.
Spomenik – Krošnjarček gre z doma
SpomenikKrošnjarček gre z doma Sodražica 2022 Prikupna kompozicija umeščena na vodnjak, ki ga je želel naročnik obnoviti in oživiti. Krošnjarček je sin krošnjarja, očeta, ki je šel v svet, da bi nahranil družino. Krošnjarček igra na harmoniko, s katero je spremljal očeta, zdaj pa zre v daljavo za njim. Ob njem je rešeto, ki ločuje…
Spomenik – miza za žaro
SpomenikMIZA ZA ŽARO Odranci 2023 Miza za žaro v paviljonu na pokopališču je oblikovana kot roža z osmimi cvetnimi listi, ki častijo spomin osmih žrtev nesreče, ki se je zgodila pri gradnji cerkve.
Spomenik Tonetu Kmetcu
SpomenikTONETU KMETCU Markovci 2023 Spomenik na občinskem stopnišču, igra na harmoniko in nosi veselje in pozitivno energijo v življenje ljudi.
Žalujoča – prostor za raztros pepela
Prostor za raztros pepelaŽALUJOČA Tišina 2022 Kleči ob kamnitem portalu in ihti. Trepeta pod težo žalost in njen prsni koš je udrt. Ko sem modelirala to skulpturo, sem imela občutek, da plavam v morju milosti. To je bila povsem unikatna in dragocena izkušnja. Dvojni portal je prostor prehoda med dimenzijami. Predstavlja povezavo z onostranstvom. S…
Poročni paviljon Zaljubljeni notici
Poročni paviljonZALJUBLJENI NOTICI Šentjur pri Celju 2021, spadata med moje najljubše spomenike Naročnik je za poročni paviljon protokolarnega kompleksa pri Ipavčevi hiši želel skulpturo, ki bi ponazarjala mladoporočenca, bi bila povezana z glasbo, torej bi hkrati častila brate Ipavec in bi hkrati bila miza oz. pult za matičarja, da lahko odloži dokumentacijo in da se…
Doprsni kip Jožefa Krajnca
Doprsni kipJOŽEFA KRAJNCA Velenje 2021 Doprsni kip v kreativni kompoziciji arhitektke. Pozdravljam taka sodelovanja.
Doprsna kipa dr. Henna in dr. Šariča
Doprsna kipadr. HENNA in dr. ŠARIČA Radenci 2022 V tem primeru smo se zadovoljili s klasičnima doprsnima kipoma.
Doprsni kip Franceta Bevka
Doprsni kipFRANCETA BEVKA Cerkno 2022 Spomenik je tretji v seriji doprsnih kipov na istem trgu, zato je sledenje sorodni kompoziciji, kot jo imata prva dva, smiselno. Kljub predhodno definirani kompoziciji, je bila izkušnja modeliranja spomenika pomenljiva. Vedno znova sem presenečena, kako, ko modeliram specifično historično osebo, njegova energija preplavi prostor. Lahko bi rekla, da me…
Doprsni kip Jurija Kraigherja – Žoreta
Doprsni kipJURIJ KRAIGHER – ŽORE Hrašče pri Postojni 2023 Kreativna rešitev z doprsnim kipom, ki gleda v smeri rojstne hiše, letalo pa leti proti zahodu, kjer je živel. Bil je veteran prve in druge svetovne vojne, kar spomenik obeležuje tako, da je upodobljen v odpravi iz prve svetovne vojne, letalo pa je takšno, kot jih…
Spomenik Tinetu Lesjaku
SpomenikTINETU LESJAKU Oplotnica 2020 Njegova otvoritev je bila zame nepozabna izkušnja, saj si nisem mislila, da bodo kdaj ljudje jokali, ko bodo prvič videli kip. Od ganjenosti so se orosile oči celo moškim, ki bi jim na pogled pripisala, da so močni kot skale. Tudi ta spomenik je zelo živ in populariziran spomenik. Je stičišče…
Doprsni kip Frana Koruna Koželjskega
Doprsni kipFRANA KORUNA KOŽELJSKEGA Doprsni kip Franu Korunu Koželjskemu, postavljen 2018 v Velenju. “… doprsni kip je oblikovala akademska kiparka Katja Majer, ki je skupaj s posodobljeno zunanjo ureditvijo glasbene šole izjemno kvalitetno izdelala podobo uglednega Velenjčana.” Objava Mestne Občine Velenje v Tedenskih novicah Skupnosti slovenskih občin (št.14 / 30.3.18 – 6.4.18)
Spomenik Ivanu Minattiju
SpomenikIVANU MINATTIJU Slovenske konjice 2015 Ivan Minatti, eden največjih slovenskih pesnikov, je bil rojen 22. marca 1924 v Slovenskih Konjicah. Dve leti po njegovi smrti 9. junija 2012, na njegov enaindevetdeseti rojstni dan, je bil v njegovem rojstnem kraju, v Slovenskih Konjicah, postavljen spomenik njemu v čast in spomin. Moj prvi figuralni spomenik in je…
Spominska plošča žrtvam letalske nesreče na Korziki
Spominska ploščaŽRTVAM LETALSKE NESREČENA KORZIKI Dotik usode … in ptič je postal prah. Pa vendar še vedno odzvanja njegov glas, ki prosi, da vodi od tukaj pot naprej, naj dihajo gore, raste življenje in uči spomin, naj ostane ljubezen in se rodi mir. … V srcih naših dragih živimo naprej. 1. decembra 1981 je na…
Kako se ideja prelije v bron.
Ne le forma, tudi lastnosti materiala, njihova energija in občutek, ki ga vzbujajo, so pomemben del vsakega kiparskega izdelka.
Delo kiparja in delo arhitekta, oz. krajinskega arhitekta se prepletata.
Odnos do vsebine spomenikov.
Modelirati angela ali Marijo je čudovita izkušnja.
Proces ustvarjanja spomenikov
Prvi korak pri ustvarjanju posameznega spomenika je vedno študij. Ko naročnik izpostavi določeno vsebino ali osebo, ki jo želi s spomenikom izpostaviti, najprej poiščem vse dostopne materiale o tej osebi oz. zadevi. Običajno ti materiali obsegajo literaturo, slikovne materiale, splet, osebne arhive in pričevanja svojcev in drugih oseb povezanih z osebo ali temo, ter posnetke, ki jih hrani RTV. Ta prvi korak je izjemno pomemben in običajno tudi zelo obsežen, ker ob prebiranju knjig in pregledovanju drugih materialov vzpostavim odnos in razumevanje do teme in vsebine spomenika. Brez tega realizacija ne bi bila mogoča oz. bi izpadla zgolj kot bleda ilustracija. V to fazo spada tudi poglobitev v vizualne, tehnične in energijske značilnosti prostora, ki ga je naročnik predvidel za postavitev spomenika, saj je nujno, da spomenik v prostoru zaživi, kar pa ni mogoče, če z njim ni povezan.
Naslednji korak je priprava idejnega projekta. Začne se s skiciranjem idej in ustvarjanjem različnih vizualnih različic spomenika. To je najpomembnejši del ustvarjalnega procesa v katerem spomenik postopoma dobiva svojo vizualno podobo. V tej fazi poskušam izraziti in v spomenik integrirati vso razsežnost njegove vsebine, upoštevati pomembne lastnosti prostora in spoštovati zahteve naročnika. Rezultat te faze je maketa spomenika in predstavitvena mapa z obrazložitvijo, razrezom stroškov, materialov in opredelitvijo časa, potrebnega za izvedbo. Ta del procesa je kreativno najbolj zahteven, saj je po njem jasno opredeljen bodoči izgled spomenika, njegova vsebina in umestitev v prostor.
V primeru, da gre za obsežnejšo ureditev prostora, se v tej fazi vključi v proces krajinski arhitekt, ki sodeluje pri pripravi zasnove in kasneje pri pripravi načrtov za izvedbo v kolikor so ti potrebni.
Nato je na vrsti naročnik. V primeru, da je bilo izdelanih več variant idejnega projekta, izbere katera bo izvedena. Na njegovo željo se lahko idejni projekt še nekoliko spreminja, oz. dopolnjuje.
Po potrditvi idejnega projekta iz strani naročnika in naročilu njegove realizacije, sledi izvedba. To je materialno in običajno tudi časovno, najzahtevnejši del procesa. Večina mojih spomenikov je odlitih v bron. To pomeni, da predhodno ustvarim njihovo podobo v glini v enaki velikosti in z enakimi podrobnostmi, kot jih bo nato imel odlitek v bronu. Odlivanje v bron izvede livar, ki pri prevzame glineni pozitiv. Pri večini spomenikov se sočasno pripravijo tudi načrti za določene elemente, ki jih izdela kamnosek, morebitne napise in druge podrobnosti, ki so del kompozicije spomenika. Sledi montaža na terenu in otvoritev spomenika.
Modeliranje spomenika v glini
Večina mojih izdelkov v bronu je predhodno modelirana v glini. Modeliram jih v enaki velikosti, kot je nato izveden odlitek.
Ker gre praviloma za skulpture, ki so predhodno dorečene z idejnim projektom, je proces modeliranja nekoliko olajšan. Na podlagi idejnega projekta so znani gabariti skulpture.
Nato je prvi korak izdelava konstrukcije za modeliranje spomenika. Konstrukcija so ‘kosti’, ki na sebi držijo glino, saj bi se ta sicer posedla, izgubila obliko. Konstrukcija je praviloma iz železa, ker pa se glina slabo oprime na železo, iz njega spolzi, je železo oblečeno v les, krpe, mreže in podobne materiale, ki glino nosijo. V primeru večjih volumnov se le ti med železom in materiali, ki nosijo glino, napolnijo z lažjimi materiali, kot je npr. stiropor in podobne pene, saj se s tem zmanjša masa modeliranega kipa in se tako olajša manevriranje z njim.
Kiparski izdelki se praviloma modelirajo na vrtljivih podstavkih, ki omogočajo, da si izdelek ogledujem iz različnih zornih kotov in osvetlitev. Kiparski štafelaj je torej, za razliko od slikarskega štafelaja (slikarskega stojala), vrtljiv in dostopen iz vseh strani.
Sledi modeliranje v glini, ki je dolgotrajen, zahteven in natančen proces. V kolikor gre za realistično upodobitev osebe, je za to potrebna kvalitetna slikovna dokumentacija in nadomestni model, ki je enake telesne zgradbe in se namesti v položaj upodobljenca. Običajno so to družinski člani, ki so upodobljenemu podobni.
Ko je modeliranje zaključeno, torej glineni pozitiv izgleda tako, kot bo nato izgledal spomenik, prevzame kip v odlivanje livar, ki odlije skulpturo v bron po metodi izginjajočega voska. Umetnostno livarstvo je specializirana, redka obrt, praviloma kiparji ne odlivamo svojih izdelkov v bron sami (le redki). Hvaležna sem za svoje dolgoletno odličino sodelovanje s podjetjem Livartis.
Moji materiali
Glina je zame kraljica kiparskih materialov. Glina prenese (skoraj) vse, v njej lahko simuliram, skiciram, modeliram končno podobo kompleksnega izdelka. Je preprost in hkrati veličasten material.
Glina je material, v katerem oblikujem največ svojih izdelkov.
Ker pa glina sama po sebi brez dodatne obdelave ni obstojna, je kip, izdelek v glini, praviloma podvržen dvema tehnološkima postopkoma, ki ju oba pogosto in rada uporabljam.
Prvi je odlivanje gline v druge materiale, najpogosteje sta to mavec in bron. Ker je gips relativno neobstojen material ga uporabljam izjemoma oz. predvsem kot prehodni material ali pa kot fazo v procesu študija forme skulpture.
Bron, meni ljub in hvaležen kiparski material, spada med žlahtne in obstojne kiparske materiale. Karakter izdelka v bronu je veličasten, bron izdelek obogati, poudari njegovo formo in značaj. Odlivanje v bron zame izvede livar.
Bron je material, v katerega so odliti moji prestižnejši izdelki, ki so bili prvotno izdelani v glini (ali neposredno zmodelirani v vosku) in potrebujejo trajnost, vremensko odpornost ali pa specifičen karakter, ki ga da skulpturi bron.
Kamen je klasični kiparski material. Uporabljam predvsem kraški kamen in pohorski tonalit. Iz kamna klešem kozmograme ali pa zanj oblikujem digitalne modele (predvsem ko gre za večje projekte), ki jih nato kamnosek prenese v obliko in montira na terenu kot del kompozicije z bronom.
Kamen je material, ki je kot trdni temelj mojemu kiparstvu. Kamen je zame material, ki širi energijo miru in harmonije.
Drugi način za vdihovanje trajnosti glini je žganje gline, pri katerem se glina spremeni v keramiko. Pri oblikovanju keramičnega izdelka je pomembna izbira gline, saj je od nje odvisna kvaliteta in lastnosti keramike, ki bo nastala po tem, ko bomo izdelek osušili in žgali v peči pri določeni temperaturi. Osebno sem ljubiteljica svetlih, belih keramik in zato izbiram take gline za svoje izdelke. Rdeče gline skoraj ne uporabljam, barva terakote mi ni blizu, oz. redko začutim svoje vizije v njenih odtenkih. Občasno uporabljam še rjave gline.
Keramika je material, ki mi daje širino, da z lahko prizemljim svoje ustvarjalne ideje pri manjših izdelkih in v večjih količinah.
Najljubši izmed keramik pa mi je porcelan. Porcelan je vrsta keramike iz posebej žlahtnimi, točno določenimi lastnosti. Oblikovanje porcelana je zahtevnejše, saj ni tako plastičen kot druge vrste gline. Žge se na višjih temperaturah, je izredno trden in ustvarja eleganten videz izdelka.
Porcelan je material, ki zažari v žlahtnosti in krhkosti. Prinaša svetlobo in mi omogoča, da izrazim svoje bolj subtilne ideje skozi manjše, občutljive izdelke.
Detajli v zlati barvi na beli podlagi (porcelan, keramika, svila…) so od nekdaj moja posebnost. Zlato je po izročilu najvišja manifestacija božanskega v materiji, likovno pa prinaša občutek popolnosti, dragocenosti in brezčasja. Zlatih barv, ki bi imele enak sijaj kot zlato je izredno malo, zato praviloma uporabljam pravo zlato v lističih ali raztopini, ko gre za zlatenje keramike.
Zlato je material, ki povezuje moje izdelke z večnostjo.
Zame so povsem legitimni in navduhujoči kiparski materiali tudi materiali, ki so mehki, nežni in ki običajno niso razumljeni kot kiparski, to je npr. svila, žamet, perje, vata, nepredena volna, polnila, pene, vrtnarske koprene in podobno. Te materiale uporabljam predvsem pri oblikovanju prostorskih postavitev in so praviloma bele ali rdeče barve. Te materiale uporabljam pri svojih prostorskih postavitvah – inštalacijah.
Les je material, ki ga cenim zaradi njegove topline, a ga redkeje uporabljam. Praviloma mi predstavlja nosilec kompozicije. Zanima me predvsem orehov in hrastov les. Pri vrtnem pohištvu in paviljonih običajno uporabim macesnov les.
Železo je material, ki velikokrat opravi pomembno nalogo konstrukcije pri mojih izdelkih. Njegova trdnost in hladna energija me pomirjata.
Pomembno vlogo pri mojem ustvarjanju igrajo tudi umetne gline, kot so teraton, glinamol, das masa in podobo. To so glini podobni materiali, ki ne potrebujejo žganja in so zato enostavni za uporabo. V poštev pridejo predvsem ko pripravljam makete za idejne projekte.
In še najpomembnejši material – energija!
Zame so energije in duhovne kvalitete popolnoma enakovredni kiparski materiali, brez katerih ne more obstajati nobena skulptura, niti najmanjši izdelek. Zato pri svojem delu posvečam enako pozornost nevidnim, subtilnim razsežnostim, kot tistim, ki so s svojo gostoto utelešeni v prostoru in času v obliki, ki jo imenujemo materialni svet.
Kateri material najraje uporabljam?
Najraje improviziram. V izreden užitek mi je, ko se pojavi ideja in preigravam različne možnosti, poskušam in iščem nove poti za realizacijo. Še posebej kadar imam na voljo veliko časa. V tem sproščenem procesu velikokrat menjujem materiale, izkoriščam lastnosti zdaj enega, nato drugega in jih združujem na nove načine, po občutku in na podlagi izkušenj.
Sodelovanje z arhitekti
Tradicionalno sta arhitekt in kipar sodelovala pri večjih projektih. Danes je teh sodelovanj relativno malo. Želim si več sodelovanja z arhitekti in želim si, da bi se sodelovanja začela že pri samem začetku snovanja prostora.
Primeri sodelovanj z arhitekti, ki me zanimajo:
– ureditev trga, parka ali drugega javnega prostora s skulpturo, abstraktnim kipom, fontano ali drugim spominskim obeležjem,
– ureditev poslovnega prostora, hotela, predverja, ki vključuje skulpturo, abstraktni kip ali fontano,
– ureditev rondoja,
– ureditev interjerja ali eksterjerja, ki vključuje unikatno pohištvo,
– vrtna ureditev za welness ali privatni prostor s sprostitvenim paviljonom.
“Kot krajinski arhitektki mi je najbolj pomembno to, da Katja prostor razume, ga čuti in prisluhne občutku, da tudi po umestitvi skulpture v prostor le ta funkcionira.
S skupnimi ureditvami v prostor vnašava nove vsebine z zgodbami, ki na prvo žogo niso vidne, a so še kako globoke in prostoru dajeva nov pomen.
Katjine skulpture oseb so tako realistične, da tisti, ki je upodobljeno osebo poznal, lahko s pogledom v njene oči obudi spomine in podoživi skupne trenutke. Njene bronaste stvaritve v meni vzbudijo ravno tisto, kar pričakujem od kiparstva oz. od vsake umetnosti, da mi pritegne pogled, da postojim, da mi vzbudi neko čustvo, da mi telo malo zavibrira, se poglobim in si ustvarim svojo zgodbo. Zdi se, kot da bi bilo vse živo in resnično, tako da si ne morem pomagati, da se skulpture ne bi dotaknila, pobožala gub na obrazu, obline zaljubljenih not, zaigrala na tipke harmonike, začutila mehkobo svilnate obleke žalujoče deklice, zavihala doktorske brke, … in nato, s toplino v srcu, lahko grem naprej v sončen dan.
Katja, nekateri se ti bodo zahvalili, ker jim ohranjaš spomine žive, jaz pa se ti globoko zahvalim, da lahko skupaj ustvarjava prostore z novim pomenom.”
– Nina Čebela, krajinska arhitektka, Studio Čebela
O spomenikih
Ko me povabijo na sestanek za oblikovanje spomenika sem včasih v skrbeh, saj ne bi želela ustvariti spomenika nekomu, ki ga ne zmorem ceniti. Pa se vsakič znova izkaže, da leži pred mano zgodba o dragocenem človeku. O nekom, ki je bil poseben in je veliko prispeval.
Rada delam spomenike, ker me zanimajo iskreni, posebni ljudje.
Z vsakim naročilom odkrijem nekoga novega, ki je razmišljal na čisto svoj način, povezoval, reševal in ustvarjal, kot drugi niso. Nenazadnje so to mnogokrat tudi ljudje, ki so ljubili in skrbeli za druge globlje ali pa vsaj drugače, ko drugi. To me fascinira in navdihuje. V čast mi je, da lahko nekomu, ki je pokazal pot s svojo drugačnostjo in veliko dal, oblikujem obeležje. Še posebej takrat, ko so ti ljudje ostali spregledani v času svojega življenja.
Ustvarjam z namenom, da spomeniki s prostorom zadihajo in se z njim povežejo. Opazujem njihove odnose in povezave v prostoru in iščem načine, kako lahko prostor obogatijo in v njem ustvarijo energijo sodelovanja, harmonije in navdiha.
Pomembno mi je, da se nas spomeniki dotaknejo s svojo zgodbo, vsebino in obliko. Moj namen je, da moji spomeniki navdihnejo gledalce tako, da ljudje izrazijo tisto, kar je v njih najboljšega, tisto, s čemer lahko največ prispevajo in soustvarjajo pozitivno skupnost. Moj cilj je ustvarjati spomenike s tako prezenco, da ga ljudje pogledajo in pomislijo: če je zmogel ta preprosti človek ustvariti nekaj posebnega, kljub temu, da mu mnogokrat ni lahko, potem zmorem tudi jaz.
Doprsne kipe poskušam oblikovati tako, da so nekaj več, da niso le ‘štil in buča’. Iščem forme in načine za sveže, sodobne doprsne kipe. Naročniku vedno predlagam bolj kreativno rešitev, povezano z vsebino spomenika in poslanstvom upodobljenega. Veseli me, da okolje postopoma začenja sprejemat tudi drugačne pristope.
Modeliranje sakralnih skulptur
Kljub temu, da sem bila vzgojena ateistično, je zame modeliranje sakralnih skulptur izjemen užitek. Energija svetnika ali angela, ki ga modeliraš, preplavi prostor in ustvarjanje postane čista radost. Verjamem, da se v ustvarjalnem procesu povežem z duhovnim bitjem (oz. dušo človeka, če gre za konkretno osebo), ki ga modeliram.